Pełna treść dostępna jest wyłącznie dla subskrybentów

Masz już subskrypcję? Zaloguj się!

Jak prawidłowo definiować oraz klasyfikować dyslalię?

dr Ewa Jeżewska-Krasnodębska
Porozmawiajmy o dyslalii ODC. 1/10

Podcast wprowadzający do cyklu oraz prezentujący sposoby definiowania zagadnienia dyslalii obwodowej

Transkrypcja video Jak prawidłowo definiować oraz klasyfikować dyslalię?

00:00:06

Dzień dobry państwu z tej strony. Ewa Jeżewska krasnodębska zapewne już się znamy i wiele osób już się miało. Ja miałam przyjemności, państwo mieliście przyjemność spotkać się ze mną podczas naszych różnych konferencji i szkoleń, czy też spotkań w formie właśnie takich medialnych spotkań, szkoleń, które były organizowane przez forum media Polska.

00:00:32

EE no chcielibyśmy dzisiaj zaproponować państwu taki cykl nowych spotkań, która ja nazwałam jako taki cykl. Porozmawiajmy odeslali.

00:00:47

Przez to, że spotykamy się?

00:00:49

W innej formie w formie takich podcastów i państwo mieć słyszycie, a ja was nie widzę i nie mam takiego kontaktu, że na bieżąco odpowiadam na wasze pytania, a więc zaproponuję taką luźną formę, abyśmy mogli przypomnieć sobie pewne zagadnienia, które jak myślę są państwu znane, a naszym celem będzie ich uporządkowanie. Może podsunięcie nowych, interesujących pomysłów.

00:01:13

EE w tym naszym projekcie porozmawiajmy o wyslali. Chciałabym państwu zaproponować kilka tematów i dzisiaj do nich zrobił takie wprowadzenie na pewno myślę, że wielu z nas zastanawia się, jak klasyfikować do Islandię i tak naprawdę, czy coś się zmieniło, jeśli chodzi o tę formę zaburzenia mowy czy ta forma zaburzeń mowy?

00:01:37

Powinna być klasyfikowana wg projektu Rosji mierzejewski i tego zestawienia.

00:01:43

EE, które EE zaproponowała yyy mmm doktora minut arozzi Edyta Rozja.

00:01:48

I h profesor.

00:01:49

Halina mierzejewska czy może według koncepcji profesora Stanisława Grabias.

00:01:54

A gdzie tak naprawdę teraz laduje się znajduje? I to będzie jedno z naszych spotkań. Następnie chciałabym z państwem, ja bym porozmawiać o tym, jak my klasyfikujemy do Islandię właśnie w jednym z tych projektów i jak łatwo.

00:02:14

Jak systematycznie EE klasyfikować, wyslali, jak uporządkować tam dokumentację i wówczas sobie porozmawiamy.

00:02:22

Gdzie EE w naszej dokumentacji logopedycznej powinno się znaleźć forma zaburzenia mowy, gdzie powinny być wpisane przyczyny? Jakie są objawy zaburzeń i następnie myśleliśmy o tym, żeby podczas tych spotkań pokazać pewne elementy terapeutyczne i to sobie tak wymyśliłam, że może te elementy terapeutyczne można by było zawsze pokazać w formie takich zabaw logopedycznych. Pomysły na zabawy logopedyczne na dzisiejszy dzień do wykorzystania.

00:02:50

Unia nie może oczywiście zabraknąć też różnych studiów, przypadków i.

00:02:55

Oczywiście Islandia daje nam możliwości wielkie, jeśli chodzi o studia przypadków, bo dzieci i dorosłych z zaburzeniami artykulacji i zaplanowania tych ich ich z wobec ich postępowania na terapeutycznego naprawdę mamy możliwości wiele i z tym chciałabym też do państwa wystąpić i podzielić się swoją pracą.

00:03:20

Taką EE chcielibyśmy zaproponować też termin takie terminy, które są dla nas bardzo zapewne znane, dotyczące jankolo, glos i wad zgryzu.

00:03:34

Czynności oficjalnych, więc jak mogę? Teraz patrzymy, jak to wygląda z mojej praktyki, ale też troszeczkę powiedzieć o etapach terapii logopedycznej. W przypadku wyslali pochylić się nad zaburzeniami.

00:03:51

Które będą wpływały na artykulację, a wywołane są właśnie dostawiona termiczną, czyli D Zglos ją.

00:03:58

Chciałabym pochylić się też yy trochę nad takimi zagadnieniami dotyczącymi właśnie antologii Rosji, która budzi dużo kontrowersji, mimo tego, że wydawałoby nam się, że jest to Wszystko już ustalone. Wiadomo, że wędzidełko przecinamy. Niemniej ten ta tematyka z mojej perspektywy ciągle wymaga też takiego pochylenia i zainteresowania.

00:04:23

Chciałabym troszeczkę też powiedzieć o takich historiach złożonych, które mogą być uwarunkowane różnymi przyczynami i ewentualnie pomóc państwu w tym, jak zaprogramować terapię w przypadku takich wysłali.

00:04:37

Ja może zabraknąć też pomysłów terapeutycznych i jakby takich zagadnień diagnostycznych EE na bieżąco yy pomysłów na zabawy logopedyczne i tym przykrym naszych spotkań właśnie tak będzie wyglądał na dzisiejszym spotkaniu.

00:04:53

Jako pierwszym chciałabym państwo troszeczkę przypomnieć i jakby spojrzeć z takiej perspektywy i badacza i praktyka niech to by slawia jest przez nas rozumiana. Jak wiecie państwo ma wiele definicji.

00:05:08

I zazwyczaj may jako logopedzi używamy tego terminu w odniesieniu do zaburzeń artykulacji.

00:05:15

I podejmowaliśmy bardzo wiele prób ujednolicenia tego terminu jednak cały czas badacze mają różną koncepcję, a zwłaszcza koncepcję dotyczącą klasyfikacji tej wyslali. Naszym portalu przyjęliśmy, że wysyłali je, będziemy określać i jako właśnie zaburzanie obwodowy.

00:05:38

Która będzie mmm, będziemy mieli na myśli wówczas zaburzenia artykulacyjne zakłócenia w realizacji dźwięków mowy i hmm klasyfikacji rozwiń niżej owskiej, luty, Rozni i Haliny Mierzejewski. Oczywiście ta bez realia będzie oddzielną formą. Zaburzenia mowy będzie się mieściła w hmm zakresie dys lali.

00:06:03

Anatomiczne zyskali funkcjonalnych ee dostali słuchowych czy środowiskowych, natomiast yy w klasyfikacji Stanisław Grabias Aeeee.

00:06:16

Tutaj powstaje pewien problem, bo pojawia się problem yy Wyslali I NAZWA termin wyslali. Ja uznawany jest przez Stanisława gladiusa, podobnie jak zresztą przez 11 czek jako zaburzenie mowy pochodzenia.

00:06:32

Jednak mózgowego jako takie wyjściowe stadium yy Al Ali E natomiast miejsce na wysylali je więc takie zaburzenie artykulacji to Stanisław grabias, również jakby ulokuje wódy zglos sie gdzie.

00:06:51

Mam na myśli zaburzenia yy artykulacji wywołane.

00:06:57

Nieprawidłowymi nieprawidłową budową aparatu artykulacyjnego, ale o tym jeszcze szczegółem sobie porozmawiamy.

00:07:07

Drodzy państwo, jeśli chodzi o dośla dię to.

00:07:13

Bardzo wiele i badaczy cały czas zajmują, zajmuje się dostawą. Tutaj możemy oczywiście wymienić Barbara ostapiuk i Janek on owską idą te potem wojciechowską.

00:07:23

Ja również tą wyspę tę mysla linię swoich badaniach, swoich pracach naukowych, ale przede wszystkim w praktyce traktuje bardzo poważnie. Jest ona jest jakby głównym spektrum moich zainteresowań.

00:07:41

Dysplazja drodzy Państwo, będę wymieniał, nie określała ten termin. Myślał wówczas o realizacji dźwięku wma wy, zaburzeniem realizacji funem UE.

00:07:54

I, jeśli byśmy na nią spojrzeli tak całościowo, no to możemy popatrzeć na nią jako zaburzenie taką takie jedna objawowe, czyli jeśli myślimy o wysłali jako formie zaburzenia mowy, to zazwyczaj będzie to zaburzenie. Właśnie jedno, objawowe jedno obie rzeczy.

00:08:16

Tylko zaburzenie artykulacji EE z 2 strony. Drodzy państwo dodany do detali przymiotnik będzie informował nas o przyczynie, która wywołuje to zaburzenie. I to jest koncepcja, która jest dla mnie osobiście jakby najbliższa.

00:08:38

Niemniej chciałabym państwu yy też przedstawić inne ujęcia i.

00:08:44

Yy odwołać na przykład do yy klasyfikacji Grabias a czy też ewentualnie nawet jeszcze wcześniej do Ireny steczek yy tak jak oni patrzyli na yy dysplazję, ale żeby nie było tak teoretycznie i tak bardzo oficjalnie podczas tych naszych podcastów, to na dzisiaj chciałabym Państwu zaproponować studium przypadku, które ostatnio jakby było takim głównym.

00:09:18

Aspektem moich zainteresowań też nie dla mnie.

00:09:22

EE, właściwie dziecko, które yy jako niemowlę miały przeciętne wędzidełko języka. Natomiast jeśli chodzi o stan jego mowy, to dziecko ma na imię Dawid tego chłopczyka rozwijał nowe, rozwija się prawidłowo.

00:09:44

Mama trafiła do mnie w wieku przedszkolnym z zaburzeniami artykulacji tych zaburzeń artykulacji naprawdę było bardzo wiele.

00:09:52

No dla takiego przeciętnego użytkownika języka wręcz niezrozumiała. Zastanawiałam się, jaki z działania podjąć, aby pomóc temu dziecku? Przeprowadziłam takie badanie w kierunku określenia, potem mechanizmów mowy.

00:10:13

I co się okazuje? Tzu państwa, że mimo tego, że to wędzidełko było przeciętne w wieku niemowlęcym, mieliśmy wskazanie, aby to wędzidełko przepiąć i jeszcze kolejny raz mieli państwo o tym wędzidełko języka z tego względu, że i tu tak naprawdę o naszych spotkań, że ostatnio to budzi wiele kontrowersji.

00:10:34

Czyli więc białko przecinać czy nie przecinać? Rodzice są bardzo niechętni, no często jako logopedzi widzimy wskazanie do przecięcia wędzidełka.

00:10:44

Rodzice jakby nie wyrażają na to zgodę Malo tego, jeśli rodzice trafią na przykład do yy alergologa, czego też pediatry, to pytaj. Teraz często tego nie potwierdza. Co w takiej sytuacji zrobić?

00:10:58

I to EE jeśli chodzi o nas eee mojego pacjenta to było tak, że akurat był z rodzicami. Długo rozmawiałam, rozpoczęłam terapię logopedyczną, licznych zaburzeń artykulacji.

00:11:10

EE bo występowało niego za był zaburzony artykulacja głosek szeregu w dziąsło wegorz rzeczy, które były wymawiane właśnie m Baran terapii sygma tym materialny niesymetrycznie było, że myjąc ze kazda czau ułożenie języka było tak zbaczają w prawą stronę.

00:11:30

Natomiast strumień powietrza był skierowany w 2 stronę zaburzenia artykulacji w postacie też lokalnego sygma ty zmu głos akcyzy.

00:11:41

Zaburzenia artykulacji EE głos jak się siedzi wszystkie te głoski 3 szeregu były wymawiane.

00:11:48

Eee w postaci boczne artykulacji. Oczywiście yy. Drodzy państwo, głoska, ale była zaburzona w postaci za zębowej artykulacji głoski. Wtedy nei były w ravana między zębowo i bluzka, ale była wymawiana z takim po niebie mną.

00:12:09

To było taka taka artykulacja podniebienna pracy było bardzo dużo. Opowiadam o tym dziecku, bowiem ono przebywało pod moją opieką przez wiele lat.

00:12:19

Widziałam go na różnych etapach jej.

00:12:21

Do życia i osławionego rodzica do podjęcia, jakby różnych decyzji wieku przedszkolnym zaczęliśmy, jakby na zdiagnozowaliśmy. Oczywiście odesłali anatomiczna funkcjonalną, bowiem wiadomo, że gdy zaburzona, gdy występuje zada w budowie aparatu w postaci jankolo, glosi ona zazwyczaj zawsze powiedziałabym, pociąga za sobą nieprawidłowe funkcje w obrębie aparatu artykulacyjnego.

00:12:51

Rodzice zdecydowali się na kolejne przecięcie wędzidełka.

00:12:55

Dopiero w wieku 4 lat to dziecko przebywało pod moją opieką logopedyczną z przerwami. Oczywiście, bo konsultowali na różnych etapach jego życia.

00:13:07

Myślę, że około 5 lat, natomiast w tym momencie jest w pierwszej klasie. Doskonale sobie radzi, nie ma u niego, nie występują u niego żadne zaburzenia artykulacji.

00:13:21

EE natomiast mmm niestety wędzidełko, a musieliśmy przeciąć nawet 2 razy. Pierwsze przecięcie nastąpiło w wieku niemowlęcym 2. Na początku jego edukacji przedszkolnej w wieku 3 lat. A gdy chcieliśmy, gdy podchodziliśmy do wywołania głos, kiedy było potrzebne przecięcie pon można wędzidełka.

00:13:48

Udało się eem sukcesem zostało została zakończona terapia logopedyczna.

00:13:54

Natomiast yy oby on chciałabym tak krótko państwu tylko do przedstawić i powiedzieć, że właśnie takie sytuacje często logopedzi spotykają swoich gabinetach logopedycznych, że praca nad wysławiają i nad wywoływaniem, i potem utrwalaniem prawidłowej artykulacji głosek wcale nie jest prosta. Raz, że mamy problemy jakby na początku.

00:14:14

Także czasami, jakby z określaniem, w jakiego typu trudności mogą występować u dziecka nawet samo określenie i nazwanie Angel oglosi sprawiam na problemu, bowiem u dziecka małego dziecka niemowlęcia czy dziecka 2 trzyletniego.

00:14:34

Czasami ona jest ukryta i trudno naprawdę dostrzec te mankell o grodzkiej trzeba wykonać wielu. Trzeba wykonać wiele prób, a.

00:14:43

Adekwatnie dokładnie zbadać yy budowę tego aparatu artykulacyjnego.

00:14:50

Natomiast yy nie należy się zrażać i tutaj drodzy państwo yy, jeśli nawet yy czasami spotkali się z taką sytuacją, że ktoś powie, a logopeda się czepia, albo logopeda yy szuka dziury w całym, a tu naprawdę można z tym, że.

00:15:06

Czasami trzeba by uszanować, zostawić często, jakby taki klient, pacjent, uczeń do nas wraca i jakby ponownie podchodzi do tego, aby rozpocząć terapię logopedyczną.

00:15:19

Natomiast sądzę, że w takiej dojrzałości logopedy jest wskazane, aby mówić. Ja byłem Wszystko to, co uważamy, że jest jak najlepszym rozwiązaniem dla danego pacjenta w związku z tym.

00:15:35

Nie chciałabym, abyście Państwo byłyśmy wycofywali w takiej sytuacji, ale raczej jakby konsekwentnie bronili swoich racji, a Jestem przekonana, że zawsze to wada w postaci skróconego wędzidełka języka nigdy nie minie sama bez interwencji chirurgicznej nie mamy szans, aby.

00:15:56

Poradzić sobie z jankolo pocią i zawsze będzie wpływała na zaburzenia artykulacji. To jest taki jeden przykład, żeby was tylko zainteresować, a.

00:16:04

Chciałabym jeszcze no za chwileczkę jedziemy do naszych prac, rozchodzimy się do naszych gabinetów.

00:16:12

Tak myślałam, że może byśmy sobie jeszcze porozmawiali o jakiś zabawach logopedycznych. Cobyśmy na dzisiaj przygotowały dla naszych dzieci.

00:16:21

Organizatorzy mówią, że podcasty są często słuchane w biegu, w związku z tym.

00:16:26

Myślę, że za dobrze nie było, gdyby na tych podcastach pojawiał się pan jakiś taki pan, że są na to.

00:16:31

Jakie zabawy logopedyczne można dzisiaj wykorzystać w gabinecie? I ja obstawiam moją ulubioną formę, niech to będą gry planszowe od grach planszowych. Drodzy państwo już mówiłam na wielu naszych spotkaniach. Pisałam też o tym, ale chciałabym jeszcze do tego wrócić.

00:16:53

Barwa wam, że mmm podstawą takiej dobrze zaplanowanej terapii logopedycznej zawsze będzie zabawa i gier planszowych. Naprawdę mam wiele i jeśli chodzi o te gry gry Planszowe, chciałabym zaproponować państwu planszówkę na przykład skoczki. Nie wiem, czy państwo zgadza.

00:17:21

Skoczki jest to taka zabawa, która była jeszcze taką ulubioną zabawą moją w wieku kilku, kilkunastu lat i w naszych czasach wszyscy ją znali i doskonale się nią bawili.

00:17:36

Mmm chciałabym yy wam powiedzieć one teraz chyba się nazywają też skaczące piłeczki.

00:17:43

Na przykład yy skoczki yy mm można wykorzystać w ten sposób do terapii logopedycznej, że oczywiście na danym kolorze określamy na przykład na czerwono narzutem będą ćwiczenia usprawniające aparat artykuł akcyjnym na Zielonym, ale oczywiście mają też odpowiednią liczbę punktów, ćwiczenia funkcji oraz ads.

00:18:07

Mało ziel na E tam są kolory pomarańczowe, na przykład będą ćwiczenia dostosowane do etapu dla danej głoski. Daj no to jest są to ćwiczenia utrwalające artykulację głoski czy vma głosie, ale oczywiście, gdy skoczymy na 100 punktów środek naszej planszy są to nagrody i niespodzianki, gdzie mogą być zagadki, gdzie mogą być worki z niespodziankami.

00:18:36

I nie wówczas EE. Cała całe to spotkanie może być stanem spotkaniem zarówno i zabawą zarówno dla.

00:18:44

Logopedy dla dziecka yy takiego rodzica. Myślę, że drodzy państwo to sami podchodziłem do tej terapii logopedycznej i wyslali właśnie tak sztywno.

00:18:57

Nie mamy takiego luzu, takiego podejścia, że a dziecko musi się bawić, a dziecko chce się bawić. Wydaje mu się, że zadawał dobra byłaby tylko nigdy nie użyjemy gier komputerowych, to wtedy jest super zabawa. Natomiast z takiej mojej perspektywy warto wyslali.

00:19:15

I też w innych EE zaburzeniach mowy.

00:19:18

Aby powrócić do takich elementów zabaw, które pamiętamy gdzieś tam z dzieciństwa, które nam się dobrze kojarzą yy, które budują i te reakcje, które budują komunikację, bo jeśli nawet pracujemy, gdy slabi nad zaburzeniami artykulacji, to tak naprawdę jest to spotkanie 2 osób jest zawsze interakcja i naszym celem nie jest tylko praca.

00:19:43

Nad artykulacją ta komunikacja jest w pracy z dysplazją równie ważna. To może tak na to nasze spotkanie pierwsze, żeby państwa zachęcić. Oczywiście możecie pisać, jakie macie zainteresowania, jakie macie problemy. Spróbujemy podczas tych naszych spotkań rozstrzygać tę zawiłą.

00:20:03

Podpowiadać dawać nowe pomysły yy. Chciałabym, aby ten nasz te nasze spotkania były właśnie takie.

00:20:11

Nowym albo załóż takiej swobody, żeby można zadać było każde pytanie, podzielić się swoimi spostrzeżeniami.

00:20:22

Zapytać o rzeczy?

00:20:23

Która których nie jesteśmy pewni, dlatego też zapraszam wszystkich do słuchania nasze.

00:20:30

Procek Lou porozmawiajmy odeslali, no dzisiaj się z państwem żegnam i życzę dobrych zabaw z dziećmi, które mają zaburzenia mowy, a którymi możemy skutecznie pomóc. Gdy zastosujemy metodę zabaw, do zobaczenia dziękuję.

 

Pozostałe odcinki